14 Ocak 2010 Perşembe

Şaşırtan Bayan; SEDA SAYAN

Başlığı görünce şaşırdınız büyük ihtimalle, ne yazdı bu çocuk? Seda Sayan'dan blog yazısı mı olur dediniz belki ama oldu işte. Öncelikle şunu belirtmek isterim ki Seda Sayan hayranı değilim. Hatta sanat camiasında bu hanımdan doğup, hüküm süren dobra sarışınlar akımına da karşı olduğumu önceki yazılarımdan hatırlarsınız. Bu yazımı reklam sektörüne fazlasıyla ilgi duyan, gelişmeleri takip eden biri olarak yazıyorum. Zira önce Pepsi'nin alıp, allayıp pullayıp reklamında oynattığı Seda Sayan'ı bu sefer de, 7 yıllık Ayşe Teyzesiy'le yollarını ayıran Lays patates cipsi markası kullandı. Durum böyle olunca, bende merak ettim. Neden bu dünya markalarının Seda Sayandaki ısrarı? Birkaç birşey buldum ve paylaşmak istedim.
İlk önce Pepsi reklamlarında gördük kendisini. Yurdum sonradan parayı bulmuş sosyetik sarışını şeklinde Pepsi yaşatır seni diyerek, eline aldı bir davul, çıktı meydanlara. Hop oturup hop kalktı eleştirmenler ama Seda Sayan öyle bir sonuç çıkardaki ortaya susturdu adeta hepsini. Şaşırtıcı olan şuydu: Pepsi, Seda Sayan'la olan reklam filmleri aracılığıyla daha önce hiç olmadığı kadar fazla ve farklı bir müşteri kitlesine ulaştı, karını artırdı. İletişim okuyan arkadaşlar bilirler. Reklamlarda ünlü kullanmanın markanın önüne geçeceği teorisi vardır. Pepsi gibi bir dünya devi bu teoriyi devirerek, bizim Seda Sayana el attı ve karını artırmayı başardı. Peki ama nasıl ve tekrar soruyorum neden Amerika 'da Shakira ve Beyonce da Türkiye'de Seda Sayan?
Öncelikle ve belki de en önemlisi şu ki Seda Sayan'ın yapılan güvenilirlik anketlerinde yıllardır, üstüste Türkiye'nin en güvendiği isim olması. Türkiye'nin neden eğitimi ve vizyonu bu denli eksik olan bir kadına en çok güvendiği durumunun sosyolojik boyutları incelenmeli elbette ama ortada yadsınılamaz bir gerçek var ki o da Seda Sayan'ı dünya markalarının starı olmasına neden oldu. Sanatçısına her şart her koşulda babalar gibi sahip çıkmayı bilen Türk halkı, Seda Sayan'a önce çok güvendi. Sonra fazlasıyla destekledi ve onu bu başarıya ulaştırdı.
Bir diğer neden Seda Sayan sorusunun cevabını ise küreselleşen dünyada, firmaları pazarlama stratejilerinde başarıya ulaştırabilecek bir yaklaşımla verebilirim: Küresel düşün yerel hareket et. Pepsi dünya devi bir marka olarak böyle davranmış, küresel bazda yaptığı üretimi yerel şartlarda, tüketiciyi can evinden vurabilecek bir sanatçıyla tanıtmış, yerel bazda sanki Türk kadınının portresini Seda Sayan çizebiliyormuşçasına, O' nu tercih etmiş.
İşte yeni bir nedeni daha ki belki de en önemlisini ülkemizdeki kadınların eğitim seviyesinin düşüklüğü olarak buldum. İster kabul edilsin, ister edilmesin bir çok evde evin gizli reisi aslında kadınlar. Nerden, ne alınacağını belirleyen onlar. Hal böyle olunca eğitim seviyesi düşük kadınlara hitap eden Seda Sayan bu kitlenin büyük olmasını ve kitleye korkunç derecede hitap edebilirliğini kullanmış, kadınların Seda nerde, biz ordayız şeklinde marketlere koşup Pepsi almalarına neden olmuş.
Ve şimdi Seda Sayan yeni bir dünya markasının, Lays' in reklam filminde oğluyla birlikte oynamakta, müziklerini de eşi onur şan yapmış üstelik. Fritolay' in pazarlama direktörü diyor ki: ''kardeş markamız olan Pepsi'deki başarısı, samimi ve doğal kişiliği, aile kurumuna verdiği önem yüzünden Seda Sayan'ı seçerek, Ayşe Teyzeyle 7 yılda %19 artırdığımız pazar payımızı daha da artırabileceğimizi düşünüyoruz''. Elimizde somut bir Pepsi örneği varken pazarlama direktörü haklı gibi görünüyor.
Beğenmeyelim, eleştirelim ya da yerelim hiç farketmez. Seda Sayan, bir kısım kendinden kaynaklı bir kısım kendi çevresinde gelişen ve ona yol, su, elektirik olarak geri dönen etkenlerden dolayı önemli markaların reklam filmlerinde halka sunuldu ve başarılı oldu. Öyle görünüyor ki sunulmaya da devam edicek. Yani şaşırmayalım ilerde bir gün Adidas kramponlarıyla top koştururken gördüğümüzde ya da Magnum reklamında Eva Mendes'in yerine çatır çutur magnum yediğinde.

1 yorum:

  1. seda sayan gittikçe yaşlanmayıp gençleştikçe daha cook uzun yıllar böyle evlerimizde bulunacaktır..programları artık tutmasa da reklamları gayet iyi sonuçlar vermekte evet..işi büyütüp ailesini de katmış demek..
    ""yetişş bacımmm" kurtar bizi" ondan başka kime dedi türk halkı:):)
    cok güzel bi konu gercekten güzel bi yazı tebrikler..

    YanıtlaSil

Yorumlarınız bizim için değerlidir. Gerçekten bizi olumlu anlamda eleştiren ve ileriye götürecek eleştiriler yapmanızı diliyoruz..