25 Kasım 2009 Çarşamba

Suudi & The City

Sex& The City i bilmeyeniniz yoktur herhalde. Bu anlatacağım kitap onu taklit etmekle suçlanıyor. Kitabın ismi Riyad'ın Kızları yazarı ise Raca el Sana. Kitap olarak yazılmamıştır aslında. Yazarın takma isimle, oluşturduğu bir mail grubunda her cuma gecesi okuyuculara hikayenin bir bölümünü gönderdiği bir yazı dizisi. Ve bu şekilde zaten okuyuculara ulaşabilme imkanı bulmuş, çünkü kitap basılır basılmaz derhal yasaklanmış kışkırtıcı içeriğinden(!) dolayı. Zaten henüz email aşamasındayken bile pek çok tepki almış, engellenmeye çalışılmış, protesto edilmiş.

Suudi Arabistan'da yaşayan 4 genç kızın hayatını anlatıyor. Şahsen benim ilgimi çeken şey o 4 kız filan olmadı. Yaşadığı coğrafyanın örfleri, kanunları ne olursa olsun kadın'ın tutkuları, hırsları, başarıyı, aşkı, özgürlüğünü ya da güveni arayışı. Ama tabi o kadınlar ABD'de değil de Suudi Arabistan'da olunca, başlıca sorunları one-night standlerinin performansı olmuyor esinlendiği dizideki gibi.
Hiç bir söz hakkı olmadan, karşı cinsle bırakın temas etmeyi, sohbet etmesi bile yasaklanan, sevgililer gününde kırmızı giydi diye ceza alan, kocasına kendisi kuma arayan, kocasının boş ol'uyla boşalan kadınların hayatı. Reform'unu halen yaşayamamış islamiyetin benzer etkileri, örfleri ve kuralları Türkiye'de de geçerli olduğundan, maalesef kadına yönelik bazı eziyetler tanıdık geldi.

Boşandıktan sonra dul kalan kadın ve o dul kalan kadının, bekar olan kocasının hayatları arasındaki inanılmaz uçurum, bekaret bekçileri, gönüllü ahlak polisleri... Büyüklerinden çok çekmiş kadınların, oğullarını doğruya yönelteceğine, ben çektim benden sonrakiler de çeksin zihniyeti ile, kadına kötü davranma terbiyesi verdikleri şımarık oğulları, şiddet, aldatma... İçinizi mi kararttım? Aslında iç karartıcı bir kitap değil, ama ben dertleniyorum bu kadın hikayelerine. Halime sevinsem mi, onlara üzülsem mi karambolü içinde kalıyorum. Asırlardır taktıkları dev at gözlükleri ile sağını solunu göremezken, yaşadığı her günü kendine ve çevresine eziyet haline getirirken; ölümden sonrayı, hurileri nurileri, ve tüm o kuralları bu kadar net bildiklerine inanmalarının altındaki cahilliyete şaşıp kalıyorum.



Ne diyordum? Güzel bir kitap gerçekten,fakat "amaaaan hiç ilgimi çekmiyor araplar" diyorsanız, Sex & The City' izleyin derim, ne de olsa hemen hemen aynı...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız bizim için değerlidir. Gerçekten bizi olumlu anlamda eleştiren ve ileriye götürecek eleştiriler yapmanızı diliyoruz..